تبلیغات
جهان هولوگرافیک - مطالب تیر 1389

بدون شرح

...در آیینه خیالم به جسم خود نگاه کردم

روحم را در بند اندیشه‌ام دیدم

آنکه مرا آفرید و وسعتم داد

و بخشید

در درون من جای دارد

مرگ و جایگاه ابدی در من است

بعث و نشر در من است

اگر من زنده نباشم

هرگز نخواهم مرد

و گر نفس را خواهش نباشد

به درون قبر نخواهم خفت

نفس خویش را پرسیدم

«روزگار با آرزوهای بسیار ما چه خواهد کرد؟»

گفت:

«من همان روزگارم»



جبران خلیل جبران



جبران خلیل جبران

منبع: «سرود من سکوت من است»

مترجم: حیدر شجاعی

صفحات: 53 و 54


 مطالب مرتبط:

مه

سکوت

راز برگ های سبز

نمی دونم تا به حال شاهد مرگ برگ ها بودید یا نه! یه برگ سبز اول زرد میشه بعد از شاخه درخت جدا میشه و می افته رو زمین، و در نهایت زیر پای مردم له میشه.

برگها وقتی زرد میشن نمی میرند و یا حتی وقتی که از شاخه ها می افتند روی زمین! برگها وقتی می میرند که زیر پا له میشند اون ها تحمل تحقیر شدن رو ندارند حتی وقتی که خشک میشند بازهم غرورشون اون ها رو سر پا نگه میداره ولی وقتی حرمتشون حفظ نمیشه مثل یه بغض توی گلو، یه دفعه می ترکند و متلاشی میشند.

نمی دونم تا به حال چقدر از این برگ های سبز و شادابی که روی درخت عزت زندگی می کردند غرورشون شکسته شده و مردند...

دیگه اهمیت نداره بالاخره باید فصل های سال  بیایند و بروند، و این آمد و شدهاست که تابلوی زندگی رو کامل میکنه و حالا نوبته زمستونه تا بهار باید مقاوم بود و شاید هم همین طور سالهای متمادی باید  منتظر بود تا یه بهاری بیاد که تو اون حیات و زندگی حرمت داشته باشه و زیر پا له نشه...

راز برگ های سبز

اللهم عجل لولیک الفرج

ابدیت

الهی آنکه ابد در پیش دارد، فکر ابد می کند.


الهی نامه، علامه حسن زاده

پاهای هشت‌گانه خرافات و کشورهای مثلا صنعتی

منشا خرافات چیست؟ چرا عده‌ای خرافاتی هستند اگر این سئوال را از جماعت روشنفکر ایرانی بپرسید (یا بهتر است بگوییم مدعیان روشنفکری) بادی به غبغبه خود می اندازد و یک نگاه و ژست روشنفکری به خود می‌گیرد: «خوب معلومه، طبق آخرین دستاوردهای محققین خیلی بزرگ، پدیده خرافات فقط در کشورهای توسعه نیافته است مهم‌ترین ویژگی کشورهای توسعه نیافته هم فقر افتصادی است و فقر اقتصادی هم عوامل مختلفی دارد مثلا در همین ایران خودمان، باورهای سنتی دینداران مثل توکل، دعا، توسل و...  باعث روی آوردن آن‌ها به خرافات شده، اصلا همین دین باعث عقب افتادگی می‌شود، هم جلوی رشد اقتصاد را می‌گیرد و هم ذهن مردم را از باورها و رویاهای متافیزیکی بی اساس پر می‌کند و اصلا شما می‌دانید این چیزها در غرب وجود ندارد  و بخاطر همین هم آن‌ها رشد می‌کنند و ما در جا می‌زنیم و ...»
خلاصه اگر کمی میل و رغبت بیشتری نشان بدهید گزیده‌ای از مهم‌ترین دستاورهای محققین برجسته آن ور آبی را برای شما گزارش می‌دهد، محققینی که شما نمی‌دانید چرا خیلی بزرگ‌اند!! و اگر بزرگ‌اند چرا در حوزه غیر تخصصی‌شان دارند نظر می‌دهند!!
به هر حال شما بعد از شنیدن این همه گزارش ملزم می‌شوید این نتیجه را بگیرید: «خوب درست میگند! بی راه نمیگند!! و چه خوب هم میگند!!! همینه، ذهن شرقی اسطوره محوره و ذهن غربی عقلگرا!؟»
اما وقتی بیشتر دقت می‌کنید و زندگی مردم کشورهای صنعتی را از زبان خودشان می‌شنوی (و نه از زبان مداحان و نوحه گرانشان) می‌بینی از این خبرها نیست آنجا هم آسمانش آبی رنگ است و مردم‌اش بیشتر از شما دنبال طالع سعد و نحس خودشان هستند.

ابن سینا
 
کشور آلمان را مسلما می‌شناسید ثروتمندترین کشور عضو اتحادیه اروپا و مهد تفکر فلسفی است یعنی هم عقلانیت و هم ثروت و قدرت را در خود جمع نموده، و نوع حکومتش هم سکولار است، اما شما می‌بیند مربی تیم فوتبالش در هر بازی ژاکت آبی می‌پوشد و حتی می‌گوید تا پایان بازی‌ها آن را به تن خواهد کرد چون برایش خوش یمن است و اما هشت‌پای پیشگو و جنجال‌های این جانور چندش آور توسط آلمانی‌ها هم برای خود حکایتی دارد!! همه این‌ها نمونه‌ای از موارد خیلی کوچک از خرافاتی است که در این نوع کشورها وجود دارد ولی کسی به آن‌ها خرده نمی‌گیرد فرهنگ‌شان را تحقیر نمی‌کند مردم‌شان را نادیده نمی‌گیرد اما شمای جهان سومی چون پول ندارید چون اقتصاد پیشرفته ندارید اگر عمیق‌ترین و ارزشمندترین معارف انسانی‌تان را عرضه کنید برچسب خرافاتی می‌خورید شما عقب افتاده اید! شما عقب مانده اید! شما...
واقعا کشورهای صنعتی کجا رسیدند جز این که در مرداب تکنیک دست و پا می‌زنند و مثل ... در گل مانده‌اند و برای سر پا نگه داشتن خودشان از هزار و یک نوع بازی استفاده می‌کنند تا شمای شرقی سماق حسرت را سق بزنید و بگویید «زندگی اینه، ما که زندگی نمی کنیم!!»

تأسیس فلسفه دین شیعه

گفتگو با پروفسور محمد لگنهاوزن

منظومه معرفتی در اوان سده بیست و یكم و هزاره سوم منظومه ویژه ای است. در این ساختار پاره ای از جزمیت های عقل جدید كه در ابتدای قرن هفدهم تا اواسط قرن بیستم رواج داشت و معتقد بود كه با تكیه بر عقل می توان عالم و آدم را شناخت كم رنگ می شود. به همین دلیل، در این گستره ما دیگر كم تر با آموزه ای روبروییم كه ادیان و فرهنگ های متفاوت از سوی عقل به كلی رد شود و به تعبیر دیگر ما در جهانی متكثر از جهت معرفتی زیست می كنیم. طبیعی است كه در این منظومه سخن گفتن از فلسفه های درجه دوم كه معارف دینی چون معارف شیعه را مورد توجه قرار می دهد ممكن است. یعنی امكان تأسیس فلسفه دین شیعه از جهت منطقی ـ فلسفی ناموجه نیست. با این همه، این مفهوم به فلسفه دین شیعه از جهت تحلیلی نیازمند موشكافی ها و مداقه های بسیاری است كه در گفتگو با دكتر محمد لگنهاوسن سعی كرده ایم پاره ای از وجوه آن را به بحث بگذاریم. دكتر لگنهاوسن استاد فلسفه در دانشگاه تگزاس بوده است. اما پس از مسلمان شدن به ایران آمده و هم اكنون استاد و پژوهشگر مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی است. او همچنین در چندین دانشگاه ایران پاره ای از شاخه های فلسفه تحلیلی را تدریس كرده است.

علل ضعف تحقیقات علوم‌انسانی در ایران

متن سخنرانی مصطفی ملکیان در كارگاه تخصصی پیش‌همایش
 علوم‌انسانی و چالش اشتغال

موضوع صحبت من در این جا كمی بی‌ربط به موضوع این كارگاه تخصصی است که علت آن دو چیز است:
اول این كه من در مورد موضوع دقیق این كارگاه تخصصی دانشی ندارم و دوم این كه دقیقاً خبر نداشتم كه تا این حد و به طور جدی قرار است فقط درباره اشتغال بحث شود. به این دو جهت من موضوعی را انتخاب كرده‌ام با عنوان «علل ضعف تحقیقات علوم‌انسانی در ایران» كه شاید بعضی از نكاتش برای بحث علوم‌انسانی و چالش اشتغال سودمند باشد.
علل ضعف تحقیقات علوم‌انسانی در ایران از نظر من در ده مورد قابل بیان است كه هر چند همه‌ی علل ضعف تحقیقات علوم‌انسانی نیست، اما اهم این علل است. اما قبل از بیان این ده علت لازم است سه نكته را عرض كنم:

تحول در علوم انسانی


آیا فلسفه اسلامی داریم؟- قسمت دوم

قسمت دوم مقاله آیا فلسفه اسلامی داریم
عبدالرسول عبودیت
آیا فلسفه اسلامی امكان‌‌پذیر است؟
سؤال این بود: آیا به غیر از تأثیر آموزه‌‌های وحیانی اسلام در مقام داوری در فلسفه، كه مستلزم تناقض است و مردود می‌‌باشد، تأثیرات حقیقی دیگری برای آن‌‌ها متصور است؟ گفتیم: آری. آموزه‌‌های وحیانی می‌‌توانند به انحای دیگری نیز بر فلسفه تأثیر گذارند، به طوری كه ماهیت فلسفی فلسفه نیز محفوظ بماند، همانند تأثیر در جهت‌‌دهی، تأثیر در طرح مسئله، تأثیر در ابداع استدلال و تأثیر در رفع اشتباه.
1. تأثیر در جهت‌‌دهی: آموزه‌‌های یك دین همه از اهمیت یكسان برخوردار نیستند، بلكه از دیدگاه خود دین برخی از آن‌‌ها بسیار مهم، برخی مهم و برخی هم كم‌‌اهمیت‌‌ترند. مثلا در دین اسلام، خداشناسی از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است و به ویژه مسئله توحید مهم‌‌ترین و با ارزش‌‌ترین آموزه دینی است و به همین دلیل، كفر و شرك مهم‌‌ترین كبایرند. در مرتبه بعد، مسئله معاد و عوالم غیب بسیار مهم‌‌اند. آشكار است كه برای فیلسوفی كه به چنین دینی متدین است نیز بررسی چنین مسائلی از اهمیت بیشتری برخوردار است و در نتیجه، در این مسائل هم تحقیقات بیشتری می‌‌كند و هم دقت بیشتری به خرج می‌‌دهد. بنابراین، هر دینی به فلسفه‌‌ای كه در دامن آن پرورش می‌‌یابد جهت می‌‌دهد.

1 2 3 4 5