تبلیغات
جهان هولوگرافیک - دروغ می‌گویند و به دروغ خودشان هم تعظیم می‌کنند!

دروغ می‌گویند و به دروغ خودشان هم تعظیم می‌کنند!

 

 

طرح «سبک زندگی اسلامی» توسط رهبر معظم انقلاب  ضرورتی بود که می‌بایست از طریق نخبگان و متولیان فرهنگی و رسانه‌های جمعی پی‌گیری می‌شد تا با بهره‌گیری از منابع غنی دینی مدلی کاربردی و راهگشا برای زندگی فردی و اجتماعی ارائه شود. این که تا چه اندازه این دغدغه و این مطالبه رهبر معظم انقلاب جدی گرفته شد جای بحث و تامل زیادی دارد اما آنچه جالب است عملکرد ضعیف رسانه‌های جمعی و خصوصا رسانه ملی است!!

صدا و سیما نه تنها قدم مثبت و تاثیرگذاری در این زمینه برنداشته بلکه با سیاست‌های غلط فرهنگی‌اش به نوعی در جهت عکس آن مطالبه به حق رهبری در حرکت است.

سبک نامناسب تبلیغات بازرگانی و پررنگ کردن مصرف‌گرایی یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. چارلز تیلور مردم شناس آمریکایی معتقد است: بعد از جنگ جهانی دوم و گسترش امکانات رفاهی ، تمایل افراد برای تشکیل زندگی مرفه بیشتر شد در چنین فضایی رو آوردن به معنویت به شکل سنتی آن از میان رفته است.

 دینداران سنتی، گذشته خود را با بی دین‌ها و یا افراد لاقید نسبت به دین مقایسه می‌کنند و چون آن‌ها را در امور مادی و رفاهی زندگی موفق‌تر از خود می‌یابند تمایلشان به حضور در مناسک دینی و انجام شعائر دینی کاهش می‌یابد و عملا به نوعی احساس فردی و شخصی نسبت به امر مقدس اکتفا می‌کنند تیلور قسمتی از یادداشت‌های یک کشیش را می‌آورد که این حقیقت در آن به خوبی به تصویر کشیده شده است:

«آدم‌ها دیگر وقت ندارند که غم دین را داشته باشند کار زیاد است. باید پول داشت ، آسایش داشت، همه‌ی این چیزها را داشت، همه گرفتار این چیزها شده‌اند ، بقیه‌ی چیزها را ولش کن ! »(تنوع دین در روزگار ما/ ص165)

مشکلاتی که جوامع غربی دچار آن شدند با چهره‌ای کریه‌تر و زشت‌تر در داخل جامعه خود ما در حال اتفاق افتادن است و  رسانه ملی با پخش تبلیغات پر زرق و برق و با هزینه‌های سرسام آور البته مدعی تبلیغ سبک زندگی اسلامی است!!

هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، دو‌هزارتومان و در طبقه ۳۵ که بالاترین طبقه آگهی‌‌هاست، یک‌ میلیون‌ و۸۰‌ هزار‌ تومان قیمت دارد. البته برای برخی از برنامه‌های بسیار پرمخاطب، به آخرین طبقه، ‌درصدی هم اضافه می‌شود. این روزها، گران‌ترین آگهی به برنامه ورزشی «۹۰» تعلق دارد که هر ثانیه آن هشت‌میلیون‌و۱۴۳‌هزارو۲۰۰‌تومان قیمت دارد.!!

وقتی این گزارش‌ها را در سایت‌ها و نشریات مطالعه می‌کنیم و یا احیانا خدای ناکرده برای دقایقی برنامه‌های توخالی این رسانه‌ی  مثلا ملی را نظاره می‌کنیم شاید شما هم مثل من این جمله داستایوسکی به ذهنتان خطور کند:

«از آن می‌سوزم که دروغ می‌گویند و به دروغ خودشان هم تعظیم می‌کنند.»(جنایت و مکافات / ص206)